Přestavujeme vám velmi krátké zkoušky, které v našem AD Centru využíváme v
klinické praxi a výzkumu. Zvládnete s nimi orientačně vyšetřit kognitivní funkce
v běžné ordinaci do pěti minut.
Náš tříminutový test ALBA je inovativní a původní česká zkouška pro
detekci časných poruch paměti u jakékoli diagnózy, aniž by k testování byly
potřeba nějaké pomůcky.
Naše původní zkouška POBAV má název podle hlavního obsahu – test
pojmenování a vybavení obrázků, takže prověřuje rychle několik různých
kognitivních funkcí. Test kreslení hodin je oblíbenou a komplexní
zkouškou několika kognitivních funkcí. Snadno proveditelné, ale přitom náročné
testy slovní produkce jsou užitečným vyšetřením především
psychomotorického tempa, exekutivních funkcí a sémantické a pracovní paměti.
Jako jejich vizuální analogii může sloužit pětičárový nebo pětibodový
test obrazcové produkce.
U každého testu je uvedena stručná informace a různé dokumenty ke
stažení.
Rychlý test paměti Amnesia Light and Brief Assessment (ALBA)
– 2019
Rychlý test paměti Amnesia Light and
Brief Assessment (ALBA) je původním českým a inovativním
testem, jak snadno (proto v názvu Light) a rychle během dvou
až tří minut (proto Brief) vyšetřit stav paměti (proto
Amnesia Assessment). Zkouška ALBA může být dobrým pomocníkem
v klinické a výzkumné praxi při detekci kognitivních
deficitů poruch paměti v počáteční fázi. Pro svou nápaditou
konstrukci se stane atraktivní a zábavnou zkouškou i pro
vyšetřované osoby. Může být využita různými specialisty v
rámci komplexní péče o pacienty s poškozením mozku –
neurology, psychiatry, geriatry, praktickými lékaři,
zdravotními sestrami, sociálními pracovníky, psychology,
klinickými logopedy, ergoterapeuty aj. Výhodou je to, že
není třeba žádných pomůcek a dá se provést dokonce z hlavy i
bez záznamového archu.
článek
Bartoš A. Test gest (TEGEST) k rychlému vyšetření epizodické
paměti u mírné kognitivní poruchy. Cesk Slov Neurol N 2018;
81(1): 37-44.
[LINK FullText]
Test písemného záměrného Pojmenování OBrázků A jejich
Vybavení (písemný záměrný POBAV) – 2015
Písemné záměrné
pojmenování obrázků a jejich vybavení (POBAV) je původním českým a krátkým
testem, jehož smyslem je rychle prověřit současně psanou řeč, dlouhodobou sématickou a
krátkodobou vizuální paměť. Název vystihuje hlavní obsah testování a z klíčových
písmen vznikla zkratka POBAV (Pojmenování OBrázků A jejich
Vybavení). Úkolem vyšetřovaného je napsat jedním slovem názvy 20 obrázků
a zároveň si je zapamatovat. Vzápětí je požádán znovu napsat názvy obrázků, na
které si vzpomene. Test POBAV je jednoduše proveditelný kýmkoli bez zvláštních
zkušeností po krátkém zácviku. Je náročný pro vyšetřovaného na více kognitivních
funkcí. Má dobrou senzitivitu a specificitu k časné detekci mírné demence
způsobené Alzheimerovou nemocí. Trvá krátce (3,5-4 minuty). Vzhledem k těmto
přednostem může být vhodným nástrojem ke všestrannému použití v běžné praxi pro
různé odborníky v mnoha klinických situacích nejen u demencí.
Vážený pane docente,
test POBAV již rok používáme a zařadili jsme ho jako jeden z
testů do dopravně psychologického vyšetření. Pracuje se nám
s ním velmi dobře. Je jasný, rychlý, estetický a přehledný.
Nejen, že získáme velmi rychle základní informaci o
krátkodobé paměti probanda, ale výsledek testu POBAV nám
napoví, jaký další test do testové baterie u konkrétního
řidiče zařadit. Test používáme nejen u řidičů seniorů, ale i
u mladších řidičů a jeho výsledky jsou také velmi užitečné.
Jelikož při vyšetření používáme i jiné testy paměti, můžeme
nyní již konstatovat, že výsledky testu POBAV a výsledky
jiných testů paměti se u konkrétního probanda velmi
podobají. Myslím, že by stálo za to, aby mohl být tento test
častěji využíván v oblasti psychologické diagnostiky v
nejrůznějších oborech psychologie.
Se srdečným pozdravem
Mgr. Petra Meisnerová
poradenská psycholožka
dopravní psycholožka s akreditací MD
lektorka vzdělávacích programů
supervizorka
Vážený pane
docente, v
ordinaci klinické a dopravní psychologie Plzeň jsme se
seznámili s testem POBAV před relativně krátkou dobou -
koncem roku 2016.
Test se okamžitě, zcela a nenásilně "vloudil" do naší
testové baterie krátkých neuropsychologických testů,
používaných pro detekci kognitivních poruch, zvláště
mnestických funkcí, u klientů s různým postižením CNS. Ať
již po cévních mozkových příhodách, posttraumatickém
organickém postižení funkcí CNS, tak také k diferenciaci
vaskulární demence a demence Alzheimerovského typu. Test je
možné rovněž použít individuálně pro rychlý screening
organicity také u řidičů - seniorů. Pro posuzované osoby
již svým názvem odlehčuje možný aspekt psychotraumatizující
"zkoušky". Je rychlý, svižný, zábavný, členitý,,posuzovanou
osobu nezatěžující. Je kreativní, s vypovídající hodnotou k
příp. poruchám kognice.
Přeji Vám mnoho
úspěchů a velice zdravím
Iva Wittnerová
Dobrý den p. docent
som Igor Grajcar, klinický psychológ zo psychiatrického
oddelenia nemocnice s poliklinikou z Východného Slovenka - z
Trebišova.
Rád by som sa s Vami podelil o svoju klinickú skúsenosť s
použitím nového diagnostického nástroja testu POBAV.
Skúšku administrujem obvykle ako prvú z celej palety testov
pri podozrení na kognitívny deficit bez ohľadu na
etiopatogenézu poruchy, špeciálne ale pri suspekcii na
incipientnú fázu Alzheimerovej choroby ale aj u iných
neurodegenerácií.Nemám s ním skúsenosť u iných nozologických
jednotiek okrem demencií ale chystám sa na to.
Test vnímam ako výborný rozbehový diagnostický nástrel,
ktorý ma časovo nezaťaží a poskytne mi "za málo peňazí veľa
muziky", teda veľa prvotných zásadných infomácií.Jeho
screeningovosť nejde na úkor kvality získaných informácií,
skôr naopak, smeruje k podstate.
Okrem toho je prívetivým svojou podstatou aj pre pacienta,
V ľahších prípadoch dodá pacientovi sebavedomie a uľahčí s
ním pokračujúcu kooperáciu.Psychometricky je veľmi silný.
Je geniálny tým, že je prostý nielen administráciou ale aj
myšlienkou vyhodnotenia a naviac diagnosticky veľmi výživný
a závery z neho plynúce sa mi často neskôr s odstupom času
potvrdili aj inými nálezmi či klinickým vývojom. Má iskru.Teším
sa, keď ho beriem do ruky idem s ním pracovať.
4. Test POBAV má již první zahraniční překlad
záznamového archu, instrukcí a návodu do slovenštiny.
Dokumenty jsou dostupné po e-mailové žádosti u autora testu
doc. MUDr. Aleše Bartoše, Ph.D.
Test kreslení hodin (TKH)
– 2015
Test
kreslení hodin (TKH) je rychlou orientační zkouškou sloužící k
detekci kognitivních poruch a demence. Úkolem vyšetřovaného je
nakreslit ciferník, všechna správně umístěná čísla a nastavit dvě
různě dlouhé ručičky tak, aby ukazovaly požadovaný čas, nejčastěji
11:10 hod. Jedná se o oblíbenou a jednoduchou zkoušku, která
postihuje několik kognitivních funkcí současně. Používá se nejen
samostatně, ale také jako součást krátkých komplexních testů s
vlastním skórováním (např. v Addenbrookském nebo Montrealském
kognitivním testu).
Test kreslení hodin je dosud nepřekonaná zkouška pro jednoduché
zadání, krátké trvání a komplexní pojetí. Pro tyto vlastnosti je
vhodným doplňkem k testu MMSE. V našem AD Centru jím vyšetřujeme
prakticky každého. Považujeme ho spíše za kvalitativní test, jehož
jakékoli chybné provedení může upozornit na kognitivní poruchu. Je
tomu tak proto, že splnění zkoušky je poměrně jednoduchým úkolem. Ze
stejného důvodu nezachytí počínající deficity podobně jako MMSE.
Chyby se objevují až při rozvinutém onemocnění, což je největší
nevýhodou.
Jedná se o zkoušku, která má spousty zadání a
hodnocení. Existuje zadání s předkresleným kruhem nebo bez něj, s
číselným nebo slovním zadáním času, s různými časy apod. Z našich
stránek je možné stáhnout variantu provedení a skórování, které jsme
si vytvořili léty klinické praxe. Pro testování navrhujeme
náročnější čas 23:20, při které je vyšetřený nucen přejít z
12hodinového módu na 24hodinový. V hodinách tedy musí převést
čísla na ciferníku na jiná čísla vyšší než 12, která na něm nejsou.
K hodnocení jsme se snažili vyjádřit kvalitu kresby adekvátním
počtem bodů. Jedná se o jednoduchý a krátký systém pěti
dichotomických otázek, kterými hodnotíme podrobně především ručičky.
Byl vyvinut v AD Centru v r. 2014–2015 a pojmenován po jeho
tvůrcích Baja (Bartoš–Janoušek). Čím vyšší skór, tím lepší výkon.
Dvě provedení Testu kreslení hodin s časem 23:20 k vyhodnocení
podle BaJa systému jako kvíz
Zkuste je vyhodnotit sami. Výsledky najdete níže.
Ciferník A
Ciferník B
Správné vyhodnocení dvou provedení Testu kreslení hodin podle
BaJa skórování
Ciferník A: 3 body (1 + 1 + 1 + 0 + 0); Ciferník B: 2 body (1 + 1 +
0 + 0 + 0)
Při
zkoušce slovní produkce (SP) je úkolem vyjmenovat co nejvíce
slov podle určitých pravidel za určitý čas, nejčastěji za jednu
minutu. Jedná se o užitečnou zkoušku s jednoduchým zadáním, krátkým
trváním a relativně velkou náročností pro posuzovaného (musí
dodržovat pravidlo, generovat slova na čas, nesmí je opakovat).
Rozlišujeme dva základní typy: 1. kategoriální (sémantická) SP a 2.
fonémická (lexikální) SP.
Při kategoriální SP se vyjmenovávají slova z určité
kategorie. Nejčastější a nejoblíbenější skupinou jsou zvířata. Jako
další kategorie se používají druhy ovoce, zeleniny, povolání,
nákupní seznam, křestní jména, barvy, rostliny, dopravní prostředky
aj. Fonémická SP je založena na slovech začínajících určitým
písmenem. V Česku se vžila počáteční písmena slov N, K, P, ale lze
se setkat i s dalšími písmeny jako V, O, Z, B, D, L, M, T, R, S.
Přestože kategoriální a fonémická SP mají podobný princip, jedná se
o dvě různé zkoušky lišící se náročností, anatomickými koreláty a
klinickým významem.
Testy slovní produkce jsou přímočaré a zdánlivě jednoduché zkoušky.
Ve skutečnosti jsou poměrně náročné a komplexní ve velmi krátkém
čase. V Česku jsou daleko známější a používanější fonémické SP než
kategoriální. Překvapilo nás, jak špatné psychometrické vlastnosti
má právě hojně používaná fonémická SP v diagnostice Alzheimerovy
nemoci. Zároveň není výhodnější používat výkon ze tří SP slov (na
počáteční písmeno N – K – P než pro jednotlivé SP na jedno počáteční
písmeno). Domníváme se, že při podezření na Alzheimerovu nemoc jsou
to zbytečné zkoušky. Pokles se projevuje až při větším kognitivním
deficitu. To neznamená, že v jiných indikacích nemají svou výpovědní
hodnotu (např. u vaskulární nebo frontotemporální lobární
degenerace). Naproti tomu jakákoli kategoriální SP ať už jednotlivá,
nebo kombinovaná do trojice přináší jasně užitečnou informaci v
detekci Alzheimerovy nemoci. Navíc mají daleko jednodušší, a tedy i
kratší instrukci zadání. Považujeme je za ideální zkoušky k rychlé
detekci Alzheimerovy nemoci. Dokonce na to stačí již půlminuta.
Nejoblíbenější a nejpříjemnější pro vyšetřování je kategorie
zvířata. Vřele tuto SP doporučujeme začít používat v každodenní
klinické praxi.
V AD Centru jsme zjistili výkony na velkém počtu normálních seniorů
a pečlivě diagnostikovaných pacientů s Alzheimerovou nemocí pro tyto
testy slovní produkce:
1) slovní produkce na kategorie: zvířata, ovoce, nákupní seznam,
povolání, ženská jména, mužská jména
2) slovní produkce na počáteční písmeno: N – K – P, K z testu
MoCA, V, O, Z
Příklad zápisu slovní produkce na 3 kategorie a jeho vyhodnocení:
Úkolem
vyšetřované osoby je vytvořit v určitém časovém intervalu co nejvíce
neopakujících se obrazců z právě pěti rovných čar. Proto jsme ho
nazvali pětičárový test. Jelikož je vizuální analogií slovní
produkce, doplnili jsme označení o obrazcovou produkci. Z
klíčových písmen názvu vznikla zkratka testu ČAPR (pětiČÁrový,
PRodukce).
Jedná se o zkoušku, která trvá krátce a klade vysoké nároky na
vyšetřovaného, který musí kombinovat více podmínek současně s
časovým omezením. Je ideálním nástrojem k rychlému orientačnímu
posouzení kognitivních schopností v jakékoli ordinaci či zařízení.
Výhodou je použití pouze čistého papíru bez předdefinovaného textu
či grafiky. Určitým problémem je někdy vyhodnocení. U některých
podobných obrazců se obtížně určuje, zda se jedná o nový, či
opakující se obrazec. Občas bývá problém správně určit počet čar,
pokud nesledujeme tvorbu obrazce a máme už k dispozici jen výsledek.
Příklad obrazcové produkce v pětičárovém testu (ČAPR) za 3
minuty od pacienta s diagnózou mírné kognitivní poruchy způsobené
Alzheimerovou nemocí, 77 let, středoškolské vzdělání bez maturity,
15 let vzdělání, MMSE 29 bodů, po 5 letech sledování přechod do
stadia demence (menší nápaditost, menší počet, jiný počet čar,
opakování).
Vysvětlivky zkratek: V – vzor, O – opakování, MP – mimo podmínky
(jiný počet čar)
Úkolem
vyšetřované osoby je vytvořit v určitém časovém intervalu co nejvíce
neopakujících se obrazců, které vzniknou různým spojováním dvou až
pěti bodů (teček) uspořádaných jako na dominu. Proto jsme ho nazvali
pětibodový test. Jelikož je vizuální analogií slovní
produkce, doplnili jsme označení o obrazcovou produkci. Z
klíčových písmen názvu vznikla zkratka testu BOPR (pětiBodový
test Obrazcové Produkce).
Test BOPR považujeme za dobře koncipovaný test. Obrazce řízené
pěticí bodů jsou jednoznačné, a tak se snadno určují opakující se
vzory. Zkouška je náročnější na vysvětlení a pochopení, a proto jsou
užitečné úvodní příklady. Zkoušeli jsme zadávat test bez nich, ale
jejich vynechání se nám neosvědčilo. Vyhodnocení klade zvýšené
nároky na pozornost hodnotitele. Překvapilo nás, že výkon pacientů s
Alzheimerovou nemocí se odlišuje od normálních seniorů za jednu či
dvě minuty. Tím je vše rychlejší, včetně snadnějšího vyhodnocení.
Příklad obrazcové produkce v pětibodovém testu (BOPR) za 3
minuty od pacienta 70 let, VŠ vzdělání, 18 let vzdělání, MMSE 26
bodů, diagnóza demence způsobené Alzheimerovou nemocí, která byla
později potvrzena histopatologickým vyšetřením mozku,
(špatný plán – ztrácí čas obrazci spojující všechny body, menší
počet, sklon k opakování)
Soubor jednoznačně
pojmenovatelných obrázků k hodnocení a léčbě jazykových a
kognitivních deficitů – 2013
2013 – Soubor jednoznačně
pojmenovatelných obrázků k hodnocení a léčbě jazykových a
kognitivních deficitů obsahuje 66 černobílých obrázků v
10 sémantických kategoriích (zvířata, pracovní nástroje,
oblečení, ovoce, zelenina, části těla, rostliny, dopravní
prostředky, jídlo, hudební nástroje), jejichž pojmenování je
v češtině jednoslovné a s vysokou mírou shody pojmenování.
Zároveň je o nich známa náročnost pojmenování pro pacienty s
Alzheimerovou nemocí (těžké, středně těžké a lehké). Jsou
připraveny k více účelům v hodnocení, diagnostice nebo léčbě
jazykových, paměťových a dalších kognitivních deficitů. Je
možného ho získat žádostí u Dr. Bartoše na e-mailové adrese
ales.bartos@nudz.cz
se zdůvodněním, jak budou používány.
Související článek:
Bartoš A, Čermáková P, Orlíková H, Al-Hajjar M, Řípová D.
Soubor jednoznačně pojmenovatelných obrázků k hodnocení a
léčbě jazykových a kognitivních deficitů. Cesk Slov Neurol N
2013; 76/109(4): 453-462. [Číst celý článek]